Wystawa Yoshihiro Sudy - Manggha


Do 28 sierpnia potrwa wystawa prac Yoshihiro Sudy w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Yoshihiro Suda w swojej sztuce rzeźbiarskiej kontynuuje tradycję japońskiego drzeworytu, tworząc delikatne i precyzyjne przedstawienia roślin. Jego „modelami” są rośliny i kwiaty rosnące przy ścieżkach, kwiaty z gór, kwiaty w ogrodach i w kwiaciarniach.

Yoshihiro Suda (ur. 1969) ukończył Uniwersytet Sztuki w Tamie w 1992 roku, pierwszą wystawę swoich prac miał w 1993 roku i przez te wszystkie lata tworzył rzeźby. Od początku przestrzeń i sposób ekspozycji prac to dla niego kwestie niezwykle istotne. Od dawna pozostając pod wrażeniem epizodu z „ceremonii herbaty z wilcem”: pewnego ranka Hideyoshi Toyotomi odwiedził mistrza Rikyu, żeby zobaczyć wilce kwitnące w jego ogrodzie. Ale wilców nigdzie nie było. Hideyoshi zdenerwowany otworzył wejście do pawilonu ceremonii herbaty i znalazł na podłodze jeden kwiat włożony do wazonika. Wzruszył się pięknem tego jedynego wilca i pomysłowością Rikyu (Soan Kusumi, Chawashigetsushu, 1701), artysta podąża śladem Rikyu, który osiągał napięcie poprzez eliminację wszystkich zbędnych elementów, tworząc nową jakość estetyczną.

Yoshihiro Suda w swojej sztuce rzeźbiarskiej kontynuuje tradycję japońskiego drzeworytu, tworząc delikatne i precyzyjne przedstawienia roślin. Jego „modelami” są rośliny i kwiaty rosnące przy ścieżkach, kwiaty z gór, kwiaty w ogrodach i w kwiaciarniach. Nakłada kolor, używając kleju żelatynowego i pigmentu z rozdrobnionych skał, umiejętnie eksponuje swoje prace w przestrzeni wystawienniczej.

Bo prace Sudy to nie tylko wyrzeźbione rośliny, ale również rzeźby roślin stanowiące jedność z przestrzenią, w której są pokazywane. Innymi słowy są jak jedno pociągnięcie pędzlem w malowaniu tuszem. Przez umieszczenie tych prac w danej przestrzeni sama przestrzeń doświadcza przemiany i rozprzestrzenia się bez ograniczeń. Takie właśnie przeżycie staje się udziałem oglądających wystawę rzeźb Sudy. Takich samych wrażeń dostarcza przestrzeń wnęki tokonoma w pokoju japońskim czy pawilon ceremonii parzenia herbaty, czyli przestrzenie, w których ulegają zawieszeniu życie i śmierć. W takiej przestrzeni oglądający delektuje się ma i znajduje zachętę do refleksji.

Tego lata w Muzeum Manggha w Krakowie zostaną wystawione m.in. wilce, które są symbolem lata w Japonii, oraz inne prace artysty w otoczeniu dzieł sztuki sprzed okresu Edo. Będziemy świadkami dialogu przekraczającego granice czasu i epok. Mam nadzieję, że pomimo tak dużego oddalenia będzie to również okazja do zbliżenia pomiędzy autorem a widzami.

Więcej na: www.manggha.krakow.pl


MiasteczkoStudenckie on Facebook
  • Facebook