Artykuł sponsorowany

Konkursy

Polecamy

Cykl wykładów "Od Giotta do MAXXI – włoska sztuka i muzealnictwo u progu XXI wieku" - MCK


Cykl czterech wykładów objętych tytułem „Od Giotta do MAXXI – włoska sztuka i muzealnictwo u progu XXI wieku” organizowanych wspólnie przez Włoski Instytut Kultury oraz Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie adresowany jest zarówno do miłośników sztuki jak i specjalistów. Poprzez spotkania z wybitnymi ekspertami z Włoch pragniemy przybliżyć polskiej publiczności najnowsze włoskie osiągnięcia w zakresie wiedzy o sztuce i muzealnictwie. Pierwszy wykład, 28 lutego o godz. 18.00 wygłosił prof. Giuliano Pisani. Kolejne odbędą się: 20 i 27 marca oraz 19 kwietnia.

Włoskie dziedzictwo kulturowe, które było głównym tematem pierwszej edycji wspólnie organizowanych przez nas wykładów w 2010 roku, przedstawiamy w jego najnowszej atrakcyjnej merytorycznie i wizualnie odsłonie. Cykl rozpocznie prezentacja monografii skupiającej się na reinterpretacji symboliki fresków Giotta w Kaplicy Scrovegnich w Padwie. Jego kontynuację stanowić będą trzy wykłady z udziałem dyrektorów i kuratorów wyjątkowych, różnorodnych pod względem zasobu oraz sposobu prezentacji muzeów i kolekcji. Prelegenci opowiedzą o miejscach niezwykłych i magicznych, inspirujących do dyskusji nad kondycją współczesnej sztuki i muzealnictwa, takich jak: willa D’Anunnzia w Vittoriale, prywatna kolekcja sztuki środowiskowej „Fattoria di Celle” w renesansowym pałacu w Santomato di Pistoia nieopodal Florencji, czy zaprojektowane przez uznaną współczesną architekt Zahę Hadid Muzeum Narodowe Sztuki i Architektury XXI wieku w Rzymie „MAXXI”.

20 marca 2012
: „Il Vittoriale degli Italiani” - prof. Giordano Bruno Guerri z Vittoriale
Il Vittoriale degli Italiani to zrealizowany przez poetę Gabriele D'Annunzio i architekta Giancarlo Maroni w latach 1921-1938 monumentalny kompleks architektoniczny, ofiarowany w 1923 roku „narodowi włoskiemu”. Składają się nań przestronne ogrody z licznymi tarasami, sztucznymi strumykami, oranżeriami i monumentalnymi budowlami, tj. Fontanna Delfina, łódź Puglia, czy Mauzoleum Bohaterów. Wśród tych ostatnich wyróżnia się willa Thode, której wnętrza pokryte sugestywnymi dekoracjami kryją liczne związane z D’Annunziem pamiątki oraz unikatową, licząca 33 tys. tomów bibliotekę.

27 marca 2012: „MAXXI: fabryka kultury” - Pio Baldi z Rzymu
Rzymskie MAXXI (Museo Nazionale delle Arti del XXI Secolo) zaprojektowane przez Zahę Hadid i otwarte w roku 2010, prezentuje najważniejsze zjawiska z zakresu architektury i sztuki najnowszej. MAXXI Architettura to zarazem muzeum historyczne i muzeum współczesne, a więc takie, w którym spotykają się przeszłość i teraźniejszość. Ekspozycje MAXXI Architettura zawierają wszystko, co dokumentuje cały proces powstawania dzieła architektonicznego. Zorientowane na twórczość współczesną MAXXI Arte jest tłumaczem i rzecznikiem jej różnych przejawów, zwraca się w stronę promocji sztuki młodej, ze świadomością że nowoczesność przybiera różne formy, których początków szukać można w poprzednich wiekach. MAXXI to muzeum o architekturze odległej od schematów, punkt wyjścia dla nowej, zrywającej z przeszłością praktyki muzealniczej. Poza swoją działalnością wystawienniczą oferuje multidyscyplinarny zakres imprez kulturalnych, to jednocześnie muzeum, archiwum, biblioteka i mediateka, a przede wszystkim przestrzeń, która chce przyjąć, zachęcić i zbliżyć ludzi.

19 kwietnia 2012
: „Sztuka środowiskowa jako ochrona przyrody i jako powrót do historycznej relacji między Artystą a Zleceniodawcą" - Giuliano Gori z Santomato di Pistoia pod Florencją.
Twórca i właściciel kolekcji przeprowadził się do Fattoria di Celle w Santomato di Pistoia w roku 1970 z zamiarem połączenia ze sobą środowiska naturalnego i sztuki. W roku 1982 zainaugurował tu pierwszą na świecie prywatną kolekcję sztuki środowiskowej, która dziś liczy ponad siedemdziesiąt dzieł stworzonych przez uznanych, światowych artystów. Jej specyfika oraz lokalizacja na terenie renesansowego kompleksu pałacowo-parkowego stanowią o niezwykłym charakterze tego przedsięwzięcia.

Biogramy prelegentów:


Giordano Bruno Guerri
- prezes Fundacji Vittoriale degli Italiani, opiekującej się willą Gabriela D’Annunzia w Gardone Riviera. Wykłada historię współczesną na Uniwersytecie Marconiego w Rzymie. Specjalizuje się w epoce faszyzmu, któremu to okresowi i jego głównym postaciom poświęcił wiele prac naukowych i popularnonaukowych. Wśród jego najnowszych publikacji można wymienić: D'Annunzio. L'amante guerriero (2008), Filippo Tommaso Marinetti (2009), Il sangue del Sud (2010), Il bosco nel cuore (2011). Pracował jako redaktor, a następnie dyrektor wydawniczy w Arnoldo Mondadori Editore oraz redaktor czasopism Storia illustrata, Chorus i L'indipendente. Współpracował z telewizją Rai jako konsultant historyczny, pomysłodawca, scenarzysta a także prowadzący program publicystyczny.

Pio Baldi – architekt, autor esejów, prac i publikacji specjalistycznych na temat dziedzictwa kulturowego, sztuki i architektury współczesnej, aktualnie prezes Fundacji MAXXI, zarządzającej Muzeum Sztuki i Architektury XXI wieku w Rzymie. Towarzyszy temu muzeum i kieruje nim od pierwszego konkursu w 1998 przez narodziny, wzrastanie i inaugurację w maju 2010. Przez ponad 30 lat pracował jako dyrektor generalny do spraw architektury i sztuki współczesnej (DARC) oraz dyrektor generalny do spraw zasobów środowiska naturalnego i krajobrazu Dziedzictwa Narodowego, nadzorując wiele realizacji konserwatorskich przy zabytkach we Włoszech i za granicą. Był Inspektorem Lacjum, Sieny, zastępcą dyrektora Centralnego Instytutu Renowacji oraz członkiem Rady Narodowej do spraw dóbr kultury. Jest Akademikiem Św. Łukasza.

Giuliano Gori – twórca kolekcji i założyciel Fattoria di Celle w Santomato di Pistoia. Był założycielem, doradcą i pierwszym prezesem Centrum Sztuki Współczesnej im. Luigiego Pecci w Prato, doradcą Grand Arche de la Défence w Paryżu, założycielem i doradcą World Monument Fund, kuratorem Risarcimento (stowarzyszenia, dzięki któremu Galeria Uffizi wzbogaciła się o 62 dzieła sztuki współczesnej); kuratorem sekcji Sztuk Wizualnych Miasta Nauki w Bagnoli (Neapol); kuratorem XI edycji Biennale w Carrarze, gdzie stworzył całoroczny park z siedmioma krajobrazowymi dziełami sztuki. W 1993 roku otrzymał doktorat honoris causa Wyższej Szkoły Suor Orsola Benincasa w Neapolu. W 2007 otrzymał Nagrodę za swoją działalność od Włoskiego Instytutu Kultury i Muzeum Sztuki Współczesnej w Los Angeles.


MiasteczkoStudenckie on Facebook
  • Facebook