Wykłady towarzyszące wystawie Aleksandra Rodczenki - Muzeum Narodowe



Powiązane obiekty:
Powiązane newsy:

10 lipca 2012

Epoka wielkich turbulencji – Rosja I poł. XX wieku
Rosja pierwszej połowy XX wieku to przykład imperium, którego podstawy ulegają zachwianiu. Po wojnie z Japonią i klęsce lat 1914-1917 podważona zostaje wiara w możliwości militarne państwa. Kraj ulega destabilizacji politycznej i gospodarczej. Rewolucja zmienia całkowicie świadomość powołania Rosji, rację bytu jej istnienia. Nastąpi okres skrajnego totalitaryzmu, niszczącego najlepsze tradycje narodu i całej cywilizacji.

Prowadzenie: Joachim Diec – doktor habilitowany, adiunkt w Zakładzie Historii i Myśli Politycznej Rosji Uniwersytetu Jagiellońskiego, profesor nadzwyczajny w Instytucie Politologii PWSZ w Oświęcimiu, kierownik Zakładu Międzynarodowych Stosunków Politycznych. Zainteresowania badawcze koncentruje wokół rosyjskiej myśli politycznej oraz rosyjskiej polityki zagranicznej. Główne prace: Błazen Apokalipsy. Wasilij Rozanow jako pisarz i krytyk (1993); Cywillizacje bez okien. Teoria Mikołaja Danilewskiego i późniejsze koncepcje monadycznych formacji socjokulturowych (2002).

20 lipca 2012

Konstruktywizm i inne zjawiska czyli plastyczne rewolucje teatralne
Omówione zostaną eksperymenty scenograficzne związane z prądami awangardowymi pierwszej połowy XX wieku. Podjęte będą między innym takie zagadnienia jak: konstruktywistyczny teatr Piscatora i Meyerholda, balet konstruktywistyczny w dekoracjach Gabo i Pevsnera, futurystyczna opera Kandinskiego, plastyczne balety futurystów oraz kubistyczne spektakle Picassa

Prowadzenie: Katarzyna Sanocka – absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ukończyła także Państwową Szkołę Baletową im. Romana Turczynowicza w Warszawie. Swoje zainteresowania w zakresie tańca realizuje obecnie na deskach Opery Krakowskiej, biorąc udział w spektaklach  baletowych i operowych w kraju i za granicą. Interesują ja m.in. związki baletu ze sztuką XX wieku, teatr plastyczny oraz twórczość scenograficzna.

24 lipca 2012

Przyszłość, która wydawała się możliwa
W jaki sposób muzyka odzwierciedla oczekiwania związane z porewolucyjnymi zmianami w Rosji w dziełach najważniejszych kompozytorów rosyjskich pierwszej połowy XX wieku takich jak: Aleksandr Skriabin, Dymitri Szostakowicz, Igor Strawinski i Arthur Lourié, jak również w utworach mniej znanych, ale nie mniej ważnych twórców, m.in.: Arseni Avraamov, Nikolaj Roslawec, Leonid Polovinkin i Wsiewolod Zaderatsky.
Wykład połączony z prezentacją muzyczną.

Prowadzenie: Denis Kolokol – kompozytor, performer, twórca systemów interaktywnych, krytyk. Organizował festiwal muzyki eksperymentalnej, pracował nad muzyką i systemami interaktywnymi dla teatru. Stypendysta SME Akademii Muzycznej w Krakowie w 2008 roku; w CalArts, Kalifornia USA 2009 i 2012 (CECArtsLink), w Map Extension, Huesca, Hiszpania 2011. Zainicjował w 2006 roku duetu theVolume w Almaty (Kazachstan), który w 2010 roku przerodził się w trio (z Tomkiem Chołoniewskim i Aleksandrem Chikmakovem).

7 sierpnia 2012

"Człowiek z kamerą filmową" – fascynacja maszyną w kulturze Rosji doby rewolucji
Kultura Związku Radzieckiego przeżywała w pierwszych latach po rewolucji niezwykłą transformację, której celem było stworzenie przemysłowej rzeczywistości oraz społeczeństwa. Ślady tych zmian widoczne są m.in. w architekturze radzieckiej, której podstawową funkcją w latach dwudziestych było budowanie nowoczesnego świata. Efektem fascynacji techniką i jej możliwościami, jest przesunięcie także hierarchii dziedzin kultury. Kino to najważniejsza ze sztuk! – twierdził Lenin. Problem nowej formy oraz nowych mediów widoczny jest w twórczości Rodczenki, Melnikowa, Wesninów, Leonidowa i wielu innych, których przygoda z modernizmem i awangardą znalazła swój epilog równie gwałtowny i dramatyczny, jak i początek.

Prowadzenie: Michał Wiśniewski – doktor, absolwent historii sztuki i architektury, pracownik Międzynarodowego Centrum Kultury oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Bada związki nowoczesnej architektury z polityką oraz ideologią. Jest autorem monografii poświeconej Ludwikowi Wojtyczce, krakowskiemu architektowi konserwatorowi zabytków. Stały współpracownik "Autoportretu". Stypendysta Fulbrighta. Współzałożyciel Fundacji Instytut Architektury.


MiasteczkoStudenckie on Facebook
  • Facebook